Wydanie dowodu osobistego

 

Złożenie wniosku o dowód osobisty (pobranie odcisków palców) oraz odbiór dokumentu (potwierdzenie tożsamości) wymaga wizyty w urzędzie.

WYMAGANE DOKUMENTY DO ZAŁATWIENIA SPRAWY

- wniosek o wydanie dowodu osobistego 
  druk do pobrania    »»»
- kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- do wglądu, w celu potwierdzenia tożsamości dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport, a w przypadku ich braku inny dokument zawierający fotografię.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12. roku życia można złożyć przez internet.
- złóż wniosek     »»»

OPŁATY

Nie podlega.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w dowolnej gminie.
Dla Gminy Siemyśl - Urząd Stanu Cywilnego w Siemyślu, ul. Kołobrzeska 14, 78-123 Siemyśl.

KOMÓRKA ODPOWIEDZIALNA - OSOBA DO KONTAKTU

Urząd Stanu Cywilnego (USC)- pokój nr 117, telefon 943 585 311 lub 943 588 013 - Monika Dobrowolska - Zastępca Kierownika USC.

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Odmowa wydania dowodu osobistego, w przypadku złożenia wniosku niespełniającego wymogów ustawy następuje decyzją administracyjną.

TRYB ODWOŁAWCZY

Odwołanie wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie za pośrednictwem Wójta Gminy Siemyśl  - w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji  (odwołanie składa się w sekretariacie Urzędu Gminy Siemyśl, pokój nr 112 w godzinach pracy urzędu).

PODSTAWA PRAWNA


- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671, z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r.  w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. poz. 1865),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1431).

DODATKOWE INFORMACJE

• Powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego:
- pierwszy dowód;
- zmiana danych zawartych w dowodzie;
- upływ terminu ważności dowodu;
- upływ terminu zawieszenia dowodu;
- utrata dowodu;
- zmiana wizerunku twarzy;
- uszkodzenie dowodu;
- wymiana dowodu bez warstwy elektronicznej;
- brak możliwości identyfikacji i uwierzytelnienia lub złożenia podpisu osobistego;
- brak certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego;
- kradzież tożsamości;
- wymiana dowodu bez odcisków palców;
- reklamacja.

• Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się:
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego;
-  niezwłocznie - w przypadkach zmiany danych zawartych w dowodzie, zmiany wizerunku twarzy, utraty lub uszkodzenia, przekazania do organu gminy lub placówki konsularnej znalezionego dowodu osobistego.

•  Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

•  W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun lub kurator.

•  Złożenie wniosku w postaci papierowej odbywa się w drodze złożenia w siedzibie organu dowolnej gminy wypełnionego i podpisanego własnoręcznie przez wnioskodawcę formularza albo w drodze podpisania przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy formularza, który został wypełniony przez pracownika tego organu na podstawie podanych przez wnioskodawcę danych oraz danych zawartych w rejestrze PESEL.

• Do wniosku składanego w postaci elektronicznej dla dziecka, które nie ukończyło 12 lat załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492x633 pikseli (szerokość x wysokość) i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające  fotografii o wymiarach 35x45 mm (szerokość i wysokość)

•  Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych    »»»

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w rejestrze danych kontaktowych     »»»