WYMAGANE DOKUMENTY DO ZAŁATWIENIA SPRAWY
- wniosek o wydanie dowodu osobistego,
- jedna aktualna fotografia odzwierciedlająca, w sposób niebudzący wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego przedstawiający ją bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami.
- do wglądu, w celu potwierdzenia tożsamości, dotychczasowy dowód osobisty, aktualny paszport, legitymacja szkolna lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
OPŁATY
Nie podlega.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w dowolnej gminie.
Dla Gminy Siemyśl - Urząd Stanu Cywilnego w Siemyślu, ul. Kołobrzeska 14, 78-123 Siemyśl.
KOMÓRKA ODPOWIEDZIALNA - OSOBY DO KONTAKTU
Urząd Stanu Cywilnego (USC)- pokój nr 117, telefon 943 585 311 lub 943 588 013
- Agnieszka Hoc - Zastępca Kierownika USC,
- Monika Dobrowolska - podinspektor w urzędzie stanu cywilnego.
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Odmowa wydania dowodu osobistego, w przypadku złożenia wniosku niespełniającego wymogów ustawy następuje decyzją administracyjną.
TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie za pośrednictwem Wójta Gminy Siemyśl - w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (odwołanie składa się w sekretariacie Urzędu Gminy Siemyśl, pokój nr 112 w godzinach pracy urzędu).
PODSTAWA PRAWNA
- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1464),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212)
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257),
DODATKOWE INFORMACJE
• Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:
- upływu terminu ważności dowodu osobistego;
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego;
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
- przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.
• Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się:
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego;
- niezwłocznie - w przypadkach zmiany danych zawartych w dowodzie, zmiany wizerunku twarzy, utraty lub uszkodzenia, przekazania do organu gminy lub placówki konsularnej znalezionego dowodu osobistego.
• Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
• W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.
• Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
• Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby chyba, że osoba ta była obecna przy składaniu wniosku albo nie ukończyła 5 roku życia.